Groei

Elk individu groeit op in een andere omgeving en draagt verschillende ervaringen en inzichten met zich mee. Wat op zijn beurt er ook voor zorgt dat wij allemaal anders kijken naar zaken en andere meningen dragen. Het is een mooie vaststelling, alleen zou het nog interessanter zijn om al deze zaken te delen met elkaar. Op die manier kunnen wij elkaar verrijken in het leven. Het is alleen niet makkelijk jezelf bloot te geven. We leven namelijk in een maatschappij waarmee er met commentaar gesmeten wordt alsof het confetti is. Toch heb ik geleerd om mij tijdens de muzolessen open op te stellen en mijn ervaringen, inzichten, impulsieve gedachten de vrije loop te laten. Muzo is dus voor mij, jezelf kunnen zijn.


Ik ben muzisch op verschillende vlakken gegroeid. Ik heb leren exploreren met nieuwe materialen, nieuwe technieken uitgeprobeerd waar ik vooraf niet zo enthousiast over was. De verschillende manieren van werken heeft mij in de loop van de vijf semesters muzo, breed leren kijken. Als je vroeger aan mij had gevraagd, 'Waarmee kan je schilderen?', had ik penselen geantwoord. Nu zou ik een oneindige lijst geven van materialen. Het 'mooiste', of laten we het zo zeggen, het deftigste resultaat zul je met de penselen hebben. Maar dat is daarom niet het boeiendste. Een voorwerp heeft nooit één bepaalde functie, het heeft er meerdere. Je moet ze alleen zien of ontdekken, zodat het je (vinding)rijker maakt als persoon. De verruimde blik die ik heb creëert tijdens de opleiding, neem ik voor de rest van mijn leven mee. 

Tijdens de muzische sessies heb ik ervaart en ingezien dat het super belangrijk is dat je

een werk kunt maken dat van jezelf is. Iets dat jou typeert, iets waar je iets van jezelf hebt ingestoken. Dat geeft voldoening en je bent een stuk fierder op je werk. Niets is zo frustrerend dan iets moeten namaken of te veel regels krijgen. Vroeger stond ik hier niet bij stil. Het is zoals heel je leven water drinken, het lekker vinden en ineens dat colazero-blikje in je handen krijgen. Het was een verademing en heeft mijn manier van denken helemaal veranderd.

In muzische opvoeding kan ik helemaal mezelf zijn. Al was dat in het begin niet het geval. Aan de start van deze opleiding wist ik niet eens dat de sessies muzo ervoor konden zorgen dat ik aan de andere kon tonen wie ik was als persoon. Ik ben er op de dag van vandaag nog altijd van overtuigd dat medestudenten weten wie ik ben en waarvoor ik sta door de muzische lessen. Muzo is dus voor mij een heel dankbaar gegeven waar je echt je talenten kan laten zien en tonen wat je in je hebt. Je openstellen voor medestudenten, lectoren en later je vrienden was niet altijd makkelijk. Doorheen de sessies heb ik moeten leren om de knop om te draaien en niet te denken van wat andere ervan zouden denken. Het vroeg vaak ook lef om gewoon fier te zijn op wat je in elkaar had gestoken, ook al wist je misschien dat de rest het misschien raar of niet mooi zou vinden. Het is een attitude dat ik stelselmatig gekweekt heb doorheen de richting. 

Later wil ik dan ook een leerkracht zijn die dat 'lef' aan kinderen wil meegeven. Durf jezelf te zijn en je talenten te laten zien. Ik ben er mij enorm van bewust dat muzische opvoeding een broodnodig vak is op school. Leerlingen kunnen niet altijd hun talenten tonen bij andere vakken zoals wiskunde, Frans, Nederlands... Talenten waar andere leerlingen en leerkrachten vaak niets van weten. Lessen muzo zijn ook vaak lessen waarbij leerlingen hun eigen talenten ontdekken omdat ze buiten school niet meteen muzisch worden benadert. Het zou dan ook enorm jammer zijn als we hun deze kans zouden afnemen.

Tijdens de opleiding ontdekte ik mijn verschillende talenten. Door de lessen heen leerde ik niet enkel grondiger ingaan op mijn interesses maar leerde ik ook een nieuw deel van mezelf kennen. Ik werd me bewust van mijn kwaliteiten die een grote ondersteuning bieden tijdens het lesgeven. 

Gedurende de stage in het vijfde leerjaar ontdekte ik bij mezelf dat ik altijd het beste uit de leerlingen wil halen en hun altijd tot het uiterste wil drijven. Ik leg de lat hoog voor mezelf en de leerlingen, ik probeer hen steeds positief te benaderen en samen te reflecteren. Deze factoren zijn belangrijk aangezien ik op deze manier de leerlingen zelfvertrouwen en een positieve stimulans tracht te geven. Een concreet voorbeeld hierbij is dat ik tijdens een les beeld volgende vragen stelde aan een leerling om tot een reflectie te komen: "Kan je nog iets extra toevoegen aan je werk?", "Waarom heb je voor die vorm gekozen?", ... Op deze manier kom ik tevens de achterliggende visie van de leerling te weten, waardoor ik als leerkracht elke dag bijleer. 

Mijn HUIDIGE visie op muzische vorming 

Tijdens de driejarige opleiding heb ik heel wat inzichten opgedaan, die ik tijdens deze module heb aangevuld. Ik heb mijn visie dus niet echt veranderd, ik heb ze eerder wat bijgeschaafd waar nodig. Ik ben er mij dan ook van bewust dat ik heel mijn leven als leerkracht nieuwe inzichten en ervaringen zal opdoen. Zowel in de schoolpraktijk, als daarbuiten. Ik zal dus levenslang mijn visie bijsturen en aanvullen. 

Ik als leerkracht moet met een heleboel rekening houden als ik voor een goed muzische klimaat wil zorgen. Ik som het even voor u op.

Als leerkracht is het van essentieel belang dat je er voor zorgt dat elke leerling zich, in de mate van het mogelijke, comfortabel, veilig en goed voelt tijdens een muzische les. Werk aan een sfeer waarbij alle antwoorden, inbrengen, ideeën worden geaccepteerd en gewaardeerd. Elk product van een leerling, is een stuk van zichzelf en moet ook zo behandeld worden. Neem dus elke uiting binnen een muzische les ten harte en ga er dieper op in. 

Heb aandacht voor de talenten van elk kind en ga er ook naar op zoek. Niet elk kind geeft deze meteen prijs. Het is dan de kunst als leerkracht om bepaalde technieken te hanteren om deze talenten bloot te stellen. Je kan niet verwachten van leerlingen om zichzelf bloot te geven als de leerkracht zelf niets vertelt of laat zien. Laat daarom ook wat van jezelf zien. Wat zijn jouw talenten en hoe ga je ze benutten in je lessen. Wat je geeft, krijg je ook terug. Sta je zelf enthousiast voor de klas, dan zullen de leerlingen ook een pak enthousiaster zijn. Durf je als leerkracht jezelf zijn, dan zullen leerlingen dat vroeg of laat ook zijn.

Bouw je lessen zo op dat de leerlingen los komen en hun hoofd volledig kunnen leegmaken. Wanneer dat gebeurt is kan je pas verder gaan me je les. De leerlingen moeten er helemaal klaar voor zijn om zich muzisch te kunnen smijten. Om het enthousiasme van de leerlingen vast te houden, maak je best lessen waarbij ze een stukje van zichzelf kunnen laten zien. Ze moeten het gevoel hebben dat het eindproduct, het eindproduct is vanwege hun deelname. 

En last but not least, bundel de krachten met je collega's. Je hebt ze, gebruik ze. Muzische lessen zijn altijd interessanter als er vanuit verschillende invalshoeken wordt op gekeken. 

Campusdag 10 januari 

Onze eerste dag van onze muzische module. Al snel maakten we kennis rond welk thema we aan de slag gingen, namelijk het thema spelen. Dat was al meteen nieuw voor mij en maakte me meteen nieuwsgierig naar de rest van de week. Aangezien ik mezelf betrapte op het onderschatten van 'spelen' en het blijkbaar veel breder kan gezien worden, werd ik die week uitgedaagd om mijn blik te verruimen. 


We begonnen onze voormiddag met een zoektocht door heel de school waar overal muzische opdrachten hingen. De opdracht die mij het meest is bijgebleven was het visueel maken van een woord. Zo moesten we voorwerpen kiezen met een beginletter die voorkomt in het gekozen woord. Wij kozen het woord 'pion', omdat dit een woord is dat zich onder de koepel spelen bevindt. Als snel viel mij op dat iedereen een andere naamgeving hanteert. Sommige zeiden tegen een wattenstaafje, een oorstokje. De namen zijn dus verschillend en kunnen ook als muzisch ervaren worden. 
Ik vond dat deze opdracht een heel mooi resultaat gaf. Ook leer je veel breder en anders kijken naar voorwerpen. Zo ga je niet alleen af op het uiterlijk van het voorwerp, maar ook op andere eigenschappen zoals de letters die het woord vormen. Ik neem deze techniek zeker mee voor in de toekomst.

Een ander element dat ik zeker meeneem naar mijn klaspraktijk was een muzisch tussendoortje. Zo moesten we een dansje maken aan de hand van alledaagse bewegingen, een zeer leuk idee. Voor het eerst zag ik mogelijkheden in alledaagse zaken en bewegingen om er muzische lessen mee uit te bouwen. Dit maakt me bewust dat ik soms veel te ver ga zoeken bij het uitwerken van lesideeën terwijl ik meer in mijn nabije omgeving moet zoeken. 


In de namiddag gingen we de stad van Sint-Niklaas in met een IPad op zoek naar muzische fiches. Ik vond het heel aangenaam en vernieuwd dat we met een IPad aan de slag mochten gaan. Ook de app 'Actionbound' die we gebruikten, wil ik zeker onthouden voor mijn klaspraktijk. Er was een groot aanbod aan opdrachten, waardoor er niet altijd genoeg tijd was om alles in de puntjes met zorg af te werken. Dat vond ik soms wel jammer, omdat ik in sommige opdrachten potentieel zag om ze verder uit te werken. Een goed voorbeeld hiervan was de opdracht met de legomannetjes die je op voorwerpen in de stad moest plaatsen. Je kan hier perfect een stopmotionfilmpje van maken. 

Ik zat in een groepje met personen die ik niet zo goed kende en dat remde mij, zonder dat ik het zelf wou, wat af. Desondanks ik wat geremd werd, werkten we alle opdrachten zorgvuldig af en kijk ik met plezier terug op deze actieve namiddag.

De namiddag werd afgewisseld met spelen in de stad. Ik stelde mij meteen de vraag hoe spelen nu muzisch kon zijn en hoopte dat de activiteiten me raad brachten. Als snel ervaarde ik dat het belangrijk was om de knop om te draaien en jezelf te uiten. Je moest de voorbijgangers (die er altijd waren) vergeten om er voluit voor te kunnen gaan. Ik zag dan ook meteen de link met muzo. Jezelf uiten, er voluit voor gaan, jezelf zijn, daar draait het om. Bovendien mag je het plezier binnen muzische vorming niet vergeten. In de spelen werden ook muzische elementen verwerkt waarbij je je creativiteit moest gebruiken. Het waren ook vaak oudere, klassieke spelen, die je misschien al vergeten was. Ze waren simpel, maar brachten veel te weeg en werkten aanstekelijk. Iedereen was enthousiast aan het werk, ondanks de regen! 

JTO 11 januari 

Op woensdag werden wij uitgenodigd in een jeugdtheater. We maakten kennis met
gezelschapspelen rond muzo, we speelden een omgevormd spel met opdrachten rond de verschillende deeldomeinen en we eindigden de dag met een leuke sessie drama waar ik moeilijk afscheid van kon nemen...


Het kennis maken met het uitgebreide assortiment van gezelschapspelen vond ik zeer nuttig. Ik heb kennis gemaakt met heel wat leuke gezelschapspelen. Het spel dat mij het meest is bijgebleven en dat ik zeker nog eens opnieuw zou willen spelen is 'concept'. Het laat je breder denken en leert je om zaken te associëren met elkaar. Wanneer je het gekozen woord niet meteen kunt beschrijven, moet je wegen zoeken om het toch aan de tegenstander duidelijk te maken. Ook het spel, DIXIT vond ik geweldig. Na het spelen van dit spel overweeg ik ook om een variant maken. Ik zie hierin veel mogelijkheden voor drama of taaltussendoortjes. Het spel stimuleert je creatief denken. Wat zou er gebeuren? Als dit de kaft was van een boek, hoe zou het boek heten? Maak eens een titel voor deze tekening. Trek 2 kaarten en probeer ze aan elkaar te linken in een verhaal. Na enkele spelbeurten krijg je zicht op de denkwijze van de andere speler. 


Bij het spelen van het omgevormde gezelschapsspel, botste ik op verschillende leuke opdrachten in de verschillende deeldomeinen. Zo vond ik de bodypercussie heel leuk om te doen. Wanneer je de reeks verschillende keren achter elkaar uitvoerde, kreeg je een leuk muziekstukje. Door de reeks op te bouwen met de lettergrepen van woorden, kon men de reeks ook beter onthouden. Ik neem deze tip mee voor mijn verdere klaspraktijk.

In de namiddag maakten we kennis met verschillende losse opdrachten. Een nieuw concept voor mij. Ik had altijd een beeld van muzische opvoeding dat het altijd uit het volledig pakket moest bestaan met de bijhorende fasen. Ik dacht ook dat het de muzische sfeer helemaal zou wegnemen als we de hele les niet naar één eindproduct werkten. Maar integendeel. De losse opdrachten zorgde ervoor dat de speelangst bij mij beetje bij beetje wegviel. Het zorgt ervoor dat de schaamte wegvalt en je je helemaal kan laten gaan op het einde van de les. Dat was precies wat ik ook deed. 

De sessie drama begon met een opwarmertje. et 'JA' spel met extra's als terugkaatsen, iemand overslaan, in de kring gooien en iemand anders aansporen deze op te nemen. Ik vond dit een zeer leuk spel en het zorgde meteen voor een lossere sfeer binnen de groep. Ideaal om een dramales mee te starten. Ik neem dit spel dan ook mee naar mijn klaspraktijk. 

De scène van is een ideaal spel om de groepssfeer nog meer aan te wakkeren en ook de minder expressieve kinderen te betrekken.  Bij het muzisch spel krijgen de leerlingen de opdracht om door elkaar te lopen in een bepaalde ruimte en een situatie uit te beelden, bv. een zinkend schip. De leerlingen kunnen van elkaar afkijken en dat geeft hun een veilig gevoel.  Het is ook heel mooi om te zien hoe een hele groep samenwerkt en tot een geheel komt zonder echt tijd te hebben om te communiceren of te overleggen. 

Om de interactie tussen de kinderen aan te wakkeren, is het spel 'wat doe je?' een aanrader. Het spel wordt namelijk met twee gespeeld en geeft nog een veilig gevoel alvorens ze voor een hele groep moeten spelen. 

Na enkele opwarmingsoefeningen was het tijd om voor de hele groep te spelen. Iedereen, buiten enkele, was er naar mijn gevoel ook klaar voor en durfde zich helemaal te smijten. Dat lag ook aan de sfeer binnen de groep. Er werd met respect gehandeld en er werd opbouwende feedback gegeven. 

De eerste dramaoefening die we voor heel de groep moesten spelen was 'waarheid en leugen'. Kinderen kunnen hierin hun eigen creativiteit in kwijt. Het is een oefening waarbij je persoonlijke ervaringen kan delen met de groep op een veilige manier, want je kiest zelf wat je gaat vertellen. Kinderen die in drama wat minder goed zijn, worden toch nog altijd betrokken. Zij weten de gebeurtenis het beste en dat geeft hen een goed gevoel. Niets is fout. 

Met de volgende twee spelvormen werden er heel wat spontane speelkansen gecreëerd. 
Wanneer je deze aanbiedt als leerkracht, vergroot je ook het creatief denken en de muzische kijk op zaken. Bij het eerste spel kreeg een leerling een rol waarvan hij of zij zich niet bewust van was. Het publiek kon bepalen wat er gespeeld wordt, de leerling die op scène staat zal in eerste instantie goede impulsen moeten geven aan de andere speler, die buiten staat. De speler die buiten staat wordt verwacht te aanvaarden en in te spelen op wat hij van zijn tegenspeler krijgt. Zo kan hij zijn eigen personage achterhalen. Ook als publiek was het heel interessant om deze wisselwerking te zien te krijgen. De leerkracht fungeert hier ook weer als belangrijke begeleider die bijstuurt waar nodig om de juiste antwoorden uit te lokken in het spel. Ook bij het spel dat je iemand van de bank moest krijgen werd er enorm gerekend op spontane handelingen en reacties. Een hele leuke uitdaging die heel wat onverwachte scenes opleverde. 

Na veel opwarming, gingen we verder naar het 'echte' werk. We werkten de rest van de les rond het thema 'gebarentaal'. Het was iets nieuws voor mij. Ik wist wel wat het was, maar ik was er nog niet echt mee in contact gekomen. Laat staan dat ik het zelf al had gedaan. Alweer werd ik met iets, dat ik al kende, geconfronteerd op een hele andere manier, heel boeiend.  De leerlingen een eigen naamgebaar laten creëren, kan een simpele en persoonlijke toets toevoegen aan een uiteindelijke bewegingsreeks. Vooral het persoonlijke aspect wil ik hierbij benadrukken en toevoegen aan mijn visie. Ik vind het belangrijk dat het kind iets persoonlijk creëert. Zo wordt het muzisch proces niet geremd en kunnen de leerlingen voluit met eigen ideeën aan de slag, om zo tot een project te komen dat echt 'van hen' is. 

Campusdag 12 januari 

Op donderdag deed ik verschillende concrete lesideeën  op in de sessie media en muziek. Alweer werd ik met mijn neus op de feiten gedrukt, dat je het niet altijd te ver moeten zoeken om leuke muzische lessen uit te bouwen. 
Tijdens de sessie media hebben we vooral onze kennis rond apps uitgebreid. Zo maakten we kennis met verschillende applicaties. De applicatie 'Puppet pals' vond ik heel fijn in gebruik. Hiermee kon je een personage kiezen of zelf ontwerpen en deze in diverse omgevingen zetten en laten praten, zodat je uiteindelijk een verhaal kreeg. Ik vind dit een hele leuke manier om iets te kunnen vertellen en zie mezelf dit ook gebruiken in de komende stage of in mijn verdere loopbaan. Wanneer leerlingen niet zo'n grote spreekdurf bezitten, is dit ideaal voor hun om ook eens iets naar voren te kunnen brengen op een comfortabele manier. Ook met de tool 'Toontastic' kan je animatiefilmpjes maken. Toch ben ik meer voorstander van 'Puppet Pals' omdat deze toelaat een eigen personage te maken aan de hand van een foto. Zo kunnen de leerlingen zichzelf laten meespelen en verhoogt dat de betrokkenheid. 


Een volgende app die ik zeker tracht te gebruiken in de toekomst is de app 'quiver'. Met deze app kan je van een tekening die je zelf hebt ingekleurd een 3D prent maken. En de tekening tot leven laten komen.  Een leuke oefening waar leerlingen mee kunnen experimenteren in een hoekenwerk of als differentiatieoefening.
De app 'Mad Pad ' staat voor altijd in mijn geheugen gegrift. Het maken van muziek zonder kennis is niet evident, maar deze app maakt dat een stuk gemakkelijker. Leerlingen die niet goed overweg kunnen met muziekinstrumenten of noten, kunnen nu ook op een leuke manier aan de slag. Aan de hand van 12 verschillende geluiden die je zelf kan gaan ontdekken in de schoolomgeving kan je een DJ- pad ontwikkelen die je dan zelf kan besturen. Een erg leuke muziekje met alledaagse geluiden vormen een boeiend resultaat. 

Als laatste activiteit, leerden we op een zeer vlotte wijze kennis maken met de applicatie Imovie. Ik had deze tool al eens zien verschijnen in mijn appstore, maar had deze zelf nog niet grondig gekeken, laat staan gedownload. Imovie is een app die zeer handig is in gebruik, ook voor mensen die niet zo mediagericht zijn. Met enkele vertragingen of versnellingen vorm in een paar minuten een zeer leuk filmpje. 

Deze voormiddag was een heel interessante sessie. Niet alleen voor mijn medialessen maar ook voor andere vakken. Ik ben heel enthousiast voor het gebruik van media bij andere leergebieden. 

De sessie muziek heeft mij anders laten kijken naar muziek en heeft mij veel concrete lesideeën opgebracht. Het maken van de link tussen muziek en spel vond ik heel verrijkend omdat je zo ook leerlingen betrekt die een mindere kennis hebben over muziek. Omdat de spelletjes heel eenvoudig zijn en je eigenlijk bijna niet door hebt dat je met muziek bezig bent.

Met eenvoudige partituren, boomwakers, dobbelstenen en andere muziekinstrumenten kan men honderd en een verschillende spelletjes vormen. Het klappen van woorden (lettergrepen) koppelen aan noten of een ritme. Het kan heel simpel zijn. Ook een muziekquiz met verschillende klanken kan heel boeiend zijn, om hun kennis van muziekinstrumenten uit te breiden en te leren om klanken te koppelen aan instrumenten.

Deze les heeft mij ook laten inzien dat het heel belangrijk is dat je de hoofden van leerlingen helemaal moet leegmaken alvorens je begint. Alleen zo heb je hun volledige aandacht en kan je met de volle honderd procent aan de slag. Zorg  er ook voor dat de leerlingen genoeg 'speeltijd' hebben en dat zij kunnen experimenteren met verschillende instrumenten

Infosessies 13 en 16 januari 



We sluiten de muzische week af met een sessie rond muzisch schoolklimaat, waar ik een goed beeld kreeg over hoe muzo op een goede manier op school moet worden beleefd.
Omdat er al heel veel goed materiaal bestaat op het internet en de leerkracht niet altijd de tijd heeft om het warm water uit te vinden. Kregen wij op maandag 16 januari een sessie rond gericht zoeken naar lesmateriaal op en af het internet.
In leerplannen vind men een heleboel concrete oefeningen die je met de kinderen kan doen, ook geeft het ideeën om  niet rond alledaagse materialen te werken, zoals verf enz.
Ook zijn we op verkenning gegaan naar sites van het plaatselijk cultuurcentrum, de plaatselijke bib, het DKO waar de mijn stageschool gelegen is. Voor praktijkvoorbeelden en tips rond muzisch taalgebruik, is een echte aanrader!
Een voorstelling boeken voor je klas is tegenwoordig ook een hele zoekopdracht, aangezien het internet uitpuilt met aanbiedingen. Om de zoekopdracht wat te verlichten, bood onze lector ons verschillende sites aan:
http://devloer.nu/
http://www.bronks.be/nl/
http://www.hetpaleis.be/
http://www.campo.nu/
http://www.lesseninhetdonker.be/
http://www.uitgezonderd.be/
http://www.kinderjury.nl/
http://www.ultima-thule.be/wordpress/













Reacties