Inspiratiehoek


Hoe?
Ik botste via Facebook toevallig op deze site: De bron
Wat mij inspireerde?
De vormen, het kleurgebruik, de verschillende perspectieven van een gezicht.
Praktijk: In het begin van het schooljaar kan je alle leerlingen een gelijkaardig iets laten maken. Ze trekken foto's van elkaar in verschillende perspectieven, knippen deze in verschillende vormen uit en kiezen kleuren die bij zichzelf passen. Zo kan men al deze werkjes omhoog hangen aan de klasdeur en gebruiken om zichzelf voor te stellen a.d.h.v de kleuren.



Hoe?
Ik zat op het vliegtuig naar Rome en was gefascineerd door het uitzicht vanuit het vliegtuig.
Wat mij inspireerde?
Hoe de aarde in verschillende vormen wordt verdeeld, door verschillende kleuren.
Praktijk: Je kan leerlingen luchtfoto's van hun eigen omgeving laten overtekenen en deze uiteindelijk omvormen tot abstracte kleurrijke vlakken. 




Hoe?

Ik liep in de gang van Odisee en zag deze affiche hangen.

Wat mij inspireerde?

Het is actueel, gebruik van emoticons.


Praktijk: Je kan de leerlingen smileys laten kiezen die bij zichzelf passen en zo een collage laten maken waarbij ze de smileys imiteren.

Je kan een dramales opbouwen door verschillende emoticons in een bepaalde volgorde te leggen en zo een verhaal te laten vormen. Later kunnen ze deze dan ook spelen.



Hoe?
Op een chirozondag viel het mij op hoe kinderen verschillende bewegingen maken doorheen een spel.
Wat mij inspireerde?
De bewegingen die leerlingen maken tijdens een spel: bukken, springen, naar links en naar rechts buigen, handgebaren...
Praktijk: Je kan de bewegingen die de lln. maken omzetten naar een bewegingsreeks, waardoor je uiteindelijk een dans krijgt.


Hoe?
Ik liep deze affiche voorbij toen ik onderweg was naar de bank.
Wat mij inspireerde?
De mooie cartoons, de fantasie die gebruikt werd
Praktijk: Je kan de leerlingen een gedicht laten schrijven over een fantasiemonstertje. Waar leeft hij, waar komt hij vandaan, wat eet hij, wat doet hij graag, hoe heet hij.... Dit kan men ook omgekeerd toepassen.


Hoe?
Dit beeld kwam voor in een quiz waar ik aan deel nam.
Wat mij inspireerde?
Het anders kijken naar zaken. Normaal zouden wij die bloem zien als onkruid, maar nu wordt deze gezien als iets waardevol. Wat uiteindelijk ook zo is.
Praktijk: Je kan de leerlingen kritisch laten zijn en kijken naar zaken. Bijvoorbeeld over thema's zoals milieu, vluchtelingenstroom, de digitale voorruitgang. Je kan de leerlingen hun mening laten uiten door gelijkaardige dingen te plaatsen in het straatbeeld.



Hoe?
Een vriendin toonde mij deze afbeelding op haar gsm.
Wat mij inspireerde?
het gebruik van lijnen die al aanwezig zijn, zich aanpassen aan de situatie
Praktijk: Je kan de leerlingen i.p.v. een leeg blanco blad, verschillende bladeren geven, zoals lijntjespapier, papier met kotjes. De leerlingen moeten dan tijdens de tekening rekening houden met de lijnen die al op het blad staan.





Hoe?

Ik kwam deze afbeelding tegen in het boekje 'Nest' van mijn vader.

Wat mij inspireerde?

Het gebruik van stoffen.


Praktijk: Je kan de leerlingen vanuit verschillende voorwerpen of stoffen of andere materialen, dieren laten ontwerpen.











Hoe?
Misviering van mijn oma in het kerkje van den Briel (waar zich achter het altaar een groot glasraam bevind) .
Wat mij inspireerde?
Lichtinval.
Praktijk: Je kan de leerlingen zelf glasramen laten ontwerpen als samenvatting van een gekregen verhaal.




Hoe?
Tijdens een avondwandeling in Rome zag ik deze mooie skyline bij zonsondergang.

Wat mij inspireerde?

Het indrukwekkende uitzicht met de verschillende vormen.

Praktijk: Je kan de leerlingen de verschillende vormen van de skyline laten onderzoeken en ze daar een beweging bij laten verzinnen. Waardoor men uiteindelijk tot een bewegingsreeks komt.



Hoe? 
Ik zag deze foto op Facebook verschijnen. 

Wat mij inspireerde? 
De foto heeft twee lagen. Een meer en een kapot glas. 

Praktijk: De leerlingen kunnen een schilderij maken met ook twee lagen. Voor de bovenste laag kunnen zij een doorschijnend bestekmapje gebruiken. 







Hoe? 
Ik zag dit filmpje op Facebook verschijnen. 

Wat mij inspireerde? 
Een alledaagse handeling die werd omgevormd naar een dansje. 

Praktijk: De leerlingen kunnen zelf een alledaagse handeling omvormen naar danspasjes en zo een dans vormen.







Hoe? 
In juli was ik met mijn aspiranten op tweedaagse (chirokamp) in Oostende. Terwijl ik en mijn medeleidster op de fietsen pasten, keek ik boven mij en zag ik dit op de muur van de toeristische dienst staan. 

Wat mij inspireerde? 
De verschillende gekleurde figuren die zelf een nieuwe figuur vormen. 

Praktijk: De leerlingen kunnen zelf met verschillende gekleurde vlakken een nieuw voorwerp, persoon enz. maken.









Hoe? 
Een vriendin was op reis naar Argentinië en stuurde mij enkele foto's door van haar reis. 

Wat mij inspireerde? 
De 4 basiskleuren die altijd terugkomen (geel, oranje, bruin en rood). 

Praktijk: De leerlingen krijgen een bepaald aantal basiskleuren waarmee ze een heel schilderij mee mogen maken.



















Hoe?
Toen ik klein was keek ik heel graag naar Mr. Bean. Ik vind het heel jammer dat de kinderen van nu het niet zo goed kennen en had daarom een filmpje laten zien tijdens mijn stage. De kinderen vonden het geweldig!

Wat mij inpireerde?
Mr. Bean praat niet en toch weet je goed wat hij bedoelt of voelt door zijn uitbundige expressie. 

Praktijk: De leerlingen krijgen een probleemsituatie (bv. Je bent op restaurant en je lust het eten niet) en werken dit uit in een filmpje zonder te praten. Ze gebruiken expressie. 



Hoe?
Een vriendin liet mij deze show zien. Zij had deze in 2010 gaan bekijken in Antwerpen. Ik was meteen onder de indruk. 

Wat mij inspireerde? 
De kleuren, de expressies, gebaren, geluidseffecten, juiste timing, samenwerking, verbeelding, gebruik van verschillende elementen (water, lucht) 

Praktijk: Je kan deze video voor alle deeldomeinen gebruiken. 




Reacties